Virtual reality bij opleiding Apothekersassistent
Voor de negen docenten van de opleiding Apothekersassistent was het even wennen toen de VR-brillen werden uitgedeeld. De oeh’s en aah’s waren niet van de lucht, toen zij ineens in een virtuele apotheek stonden, tijdens de presentatie van deze innovatieve leermethode. De docenten zien wel potentie in deze nieuwe manier van lesgeven.
Albeda Zorgcollege onderzoekt momenteel samen met het docententeam van de opleiding Apothekersassistent de mogelijkheid om virtual reality in te zetten in het onderwijs. Janine Ganzevles, die modules in het onderwijs ontwikkelt en daarover adviseert, gaf 17 oktober een ‘doe-presentatie’ voor het docententeam. ‘Zodat de docenten de simulatie zelf kunnen ervaren en beoordelen’, legt ze uit. ‘Studenten staan straks midden in een “echte” apotheek met al zijn verschillende ruimtes. In het scherm aan de binnenkant van je bril zie je pijltjes en sterretjes. Door met je ogen te knipperen activeer je het pijltje en ga je een andere ruimte in. Als je zelf ronddraait, draait de ruimte met je mee. Kies je een sterretje, dan volgt een opdracht of een dialoogtraining. Je staat bijvoorbeeld achter de balie en de cliënt vraagt: “Ik wil een neusspray tegen hooikoorts want ik ben er bijna doorheen” of “Ik kom een antibioticumkuur halen voor mijn zoontje”. Een goede manier voor studenten om te oefenen, want wat zeg je terug en welke vragen moet je stellen?’
Veel mogelijkheden
Het virtuele platform biedt veel mogelijkheden, zo vertelt Ganzevles verder. In de virtuele apotheek kun je PowerPoint-presentaties invoegen, bijvoorbeeld over maag- en darmklachten, hooikoorts of een ander onderwerp dat actueel is. Daarnaast kun je instructies toevoegen. Over hoe je een bestelling uitpakt of hoe je een crème maakt. Je kunt ook een link meenemen naar huis zodat je de virtuele reis met opdrachten thuis op je laptop kunt doen. Met de ingebouwde learning analytics kan de docent controleren welke student welke opdrachten heeft gedaan.
Even wennen
Dan is het tijd voor de docenten om zelf de VR-brillen op te zetten. Dat is even wennen. De verstelbare bril moet goed zitten: ‘Oeh, ik staar in de diepte!’ en ‘Aah, ik wil leunen op de balie, maar dat kan natuurlijk niet’, zijn de eerste geluiden. ‘Oh, wat grappig, er staat nu een cliënt voor me’, roept een docent. ‘Ik sta nu in de lunchruimte voor het personeel, wie wil er koffie?’, grapt een ander. Instructeur Ahmed Mohammadi heeft te maken met een mondige klant. ‘Ik gaf een antwoord op de vraag in het scherm’, vertelt hij, ‘maar de cliënt antwoordde: dat is niet wat ik heb gevraagd!’
Gefundeerde keuze
Nadat iedereen heeft geproefd van de nieuwe lesmethode, is het tijd voor de hamvraag: zien de docenten heil in de virtual reality-toepassing? Salwa Ould-el Hadj: ‘Ik zie zeker voordelen van de VR-methode. Je kunt er allereerst de blits mee maken tijdens open dagen. En je kunt aspirant-studenten laten zien wat het werken in een apotheek inhoudt. Het komt namelijk geregeld voor dat studenten een richting kiezen, zonder goed te weten wat de studie precies inhoudt. Een virtuele apotheek kan dan een goede indruk geven van wat zij kunnen verwachten, waardoor ze een beter gefundeerde keuze maken. Ook kan het een goed hulpmiddel zijn bij examentrainingen.’
Goed antwoord Ook Özge Akyüz is er positief over: ‘Het kan goed werken als voorbereiding op stage-opdrachten en tijdens praktijklessen’, vindt zij. ‘We moeten dan nog wel allerlei relevante opdrachten in zo’n systeem zetten. Dat is nog een behoorlijk karwei.’ Ook Henny Brandsema ziet goede mogelijkheden om VR toe te passen: ‘We doen hier in ons als apotheek ingerichte lokaal ook geregeld praktijkopdrachten en rollenspelen. Maar dan ben je dus maar met één student tegelijk aan het oefenen, terwijl de 24 anderen meekijken. Heb je acht VR-brillen dan zijn er 16 – in duo’s – tegelijk aan de slag. Bovendien hebben de studenten dan niet de kans om het elkaar gemakkelijk te maken. Het systeem tolereert alleen een goed antwoord. Een voorwaarde is wel dat het niet te lang moet duren voor je bezig bent. Dat betekent dat voldoende brillen, een systeem dat naar behoren werkt en goede wifi essentieel zijn.’
Innovatieve lesmethodes Na de opleidingen Horeca en Luchtvaartdienstverlener zou de opleiding Apothekersassistent de derde studierichting binnen Albeda zijn, die werkt met virtual reality. Maar zover is het nog niet. Als de basismodule wordt aangeschaft, moet er eerst een plan van aanpak komen, waarin staat wat het doel en de benodigdheden zijn voor de VR-toepassing en moet er een opdrachtenpakket worden geschreven dat aan alle eisen voldoet. Albeda is in gesprek met andere scholen om hierin samen te werken, waardoor de kosten per school aanzienlijk dalen. Henny: ‘Elk jaar starten er ongeveer honderd nieuwe studenten met deze opleiding. We willen hen natuurlijk graag de allernieuwste en innovatiefste lesmethodes kunnen aanbieden.’