Even voorstellen
Sinds de start van het studiejaar 2022-2023 is Gülay Kurt onderwijsleider Dienstverlening zorg & welzijn bij Albeda Zorgcollege. Ze was eerder leerkracht op de basisschool en docent bij Albeda Zorgcollege. Over haar rol als onderwijsleider zegt ze: ‘Ik wil er vooral zijn voor de docenten. Zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen om onze studenten te begeleiden op weg naar hun diploma.’
Gülay Kurt: ‘Onderwijs leuk en inspirerend maken binnen de kaders die we hebben’
Sinds de start van het studiejaar 2022-2023 is Gülay Kurt onderwijsleider Dienstverlening zorg & welzijn bij Albeda Zorgcollege. Ze was eerder leerkracht op de basisschool en docent bij Albeda Zorgcollege. Over haar rol als onderwijsleider zegt ze: ‘Ik wil er vooral zijn voor de docenten. Zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen om onze studenten te begeleiden op weg naar hun diploma.’
Wat ga jij doen, en wat zijn daarbij de uitdagingen?
‘Ik zie het als mijn belangrijkste taak de docenten de ruimte te geven om zich te ontwikkelen, zodat zij hun kennis en kunde optimaal kunnen inzetten voor het onderwijs en de studenten. Hun rol binnen de opleiding is cruciaal.
De opleiding Dienstverlening zorg en welzijn telt in totaal zo’n 450 bol- en bbl-studenten en 25 docenten. We leiden op voor helpende zorg en welzijn niveau 2. Onze studenten hebben vaak “een rugzak”, en voor deze groep is passend onderwijs en maatwerk heel erg belangrijk. Het zijn onze docenten die in de praktijk zien wat de studenten nodig hebben en daarnaar handelen. Dat is zoeken en uitproberen, goed kijken en luisteren en aandacht hebben voor elke individuele student. Veel van onze docenten staan zelf met twee benen in de praktijk, zodat zij de brug kunnen slaan tussen wat er in de praktijk nodig is, en de ontwikkeling van onze studenten. Gelukkig kunnen we in de klas ook rekenen op expertise vanuit Enver, een professionele zorgorganisatie die ondersteuning biedt aan kwetsbare jongeren, ook op school.’
Hoe wil jij deze rol invullen?
‘‘Mijn doel is dat studenten zich voldoende kunnen ontwikkelen zodat zij een fijne plek in de maatschappij hebben. Het belangrijkste is dat we iedere student vast weten te houden totdat ze hun diploma hebben. Dat is óók de grootste uitdaging, want het aantal vroegtijdige schoolverlaters onder deze studenten is hoog. Ook bij ons. Daar wil ik graag wat aan doen. We kunnen het studiesucces omhoog brengen als we inzetten op gepersonaliseerd leren en goed kijken naar de behoefte van de student. Dat is mijn vaste overtuiging. Onderwijs leuk en inspirerend maken binnen de kaders die we hebben. Dat werkt niet door alles zelf te verzinnen, maar door studenten en het werkveld erbij te betrekken.’
Welke kennis en ervaring neem je mee?
‘Ik ben 14 jaar geleden gestart bij Albeda, als docent bij Welzijn. Toen die opleiding moest krimpen ben ik via een transitieregeling als docent bij de opleiding tot Apothekersassistent terechtgekomen. Zo belandde ik zo’n 11 jaar geleden bij Albeda Zorgcollege. In de tussentijd heb ik mijn master Onderwijskunde behaald en koos ik ervoor deel te nemen aan de kweekvijver voor onderwijsleiders. En nu, sinds dit schooljaar, ben ik onderwijsleider.
Voordat ik bij Albeda kwam werken heb ik acht jaar als docent in het basisonderwijs gewerkt. Ik heb daarmee een pedagogische kijk op onderwijs ontwikkeld, die me nu goed van pas komt. Verder ben ik als collega en leidinggevende heel toegankelijk. Ik wil mensen zien, naar ze luisteren en er voor ze zijn.’
Wat mogen mensen verder van jou weten?
‘Ik kom uit een eerste generatie gastarbeidersgezin. Die achtergrond heeft mij mede gevormd. Soms kom ik oud-studenten van me tegen die zeggen dat ze aan de docentenopleiding zijn begonnen omdat ik ze daartoe had geïnspireerd. Ja, dat maakt me trots.’