Ingrid Tuinenburg zet een nieuwe stap ‘Ik kijk uit naar mijn volgende stap in het mbo’
Ingrid Tuinenburg zet een nieuwe stap ‘Ik kijk uit naar mijn volgende stap in het mbo’
Ingrid Tuinenburg en Jack de Jong
Directeur Ingrid Tuinenburg neemt afscheid van Albeda Zorgcollege. Ze wordt per 1 mei lid college van bestuur van het Da Vinci College in Dordrecht. Hoe kijkt ze terug op de afgelopen 6,5 jaar?
Wat was jouw grootste uitdaging toen je als directeur startte bij Albeda Zorgcollege?
‘Toen ik hier in 2016 startte begon het net duidelijk te worden dat er grote personeelstekorten zouden aankomen in de zorg. Het was de tijd waarin gemeentes, de zorg en het onderwijs intensiever gingen samenwerken om een oplossing te vinden voor dit probleem. In 2016, net voor mijn tijd, sloten we het Zorgpact Rotterdam af. Dit ging later op in RAAT + DAAD van deRotterdamseZorg. Voor Albeda Zorgcollege was het Zorgpact Rotterdam de start van onder meer nieuwe manieren van opleiden, zoals leren op de werkplek, en focus op het belang van mbo-2 en zorg en technologie. Overigens had ik dankzij mijn voorganger Anky Romeijnders een heel fijne start: zij had een enorm stabiele organisatie achtergelaten. Het klikte ook meteen met de collega’s. Humor was een rode draad, ik heb hier heel wat afgelachen.’ Je begeleidde ook de overgang van de branche Gezondheidszorg/Welzijn naar Albeda Zorgcollege?
‘In 2018 vormden de opleidingen Maatschappelijke zorg, Mbo-verpleegkundige, Assisterende Gezondheidszorg, Verzorgende-IG, Dienstverlening zorg & welzijn en Praktijkopleider gezamenlijk het nieuwe Albeda Zorgcollege. Het was mijn opdracht ervoor te zorgen dat we ook intern één organisatie werden. Om vanuit verschillende culturen en verschillende werkwijzen naar één college te gaan heeft tijd nodig. Maar ik denk dat alle medewerkers van Albeda Zorgcollege zich inmiddels wel echt onderdeel van dit college voelen.’
En toen kwam corona?
‘Albeda Zorgcollege werd al vroeg geconfronteerd met de gevolgen van de Covid-19-crisis. Om de stages door te kunnen laten gaan zijn wij al wat eerder gestopt met fysiek lesgeven dan andere colleges. Corona versnelde veel plannen die al op de plank lagen en vergrootte de digitale vaardigheden van docenten. Binnen een week gaven we online les. We zijn er flexibeler door geworden. Inmiddels geven we lessen veelal weer fysiek, de echte ontmoeting is enorm belangrijk. Tegelijkertijd weten we veel beter wat we online kunnen aanbieden. We schakelen bovendien gemakkelijk naar online voor overleggen en intakegesprekken als dat beter uitkomt. Ik merk overigens wel dat we echt last hebben van een post-covid effect. Vooral onder studenten is de impact groot. Zij hebben onder meer op sociaal gebied zoveel gemist in coronatijd. Dit vraagt nog nodige aandacht.’
Wat vond je het moeilijkst in jouw 6,5 jaar als directeur?
‘In mijn hele periode bij Albeda stond het blijven mogelijk maken van stagebegeleiding van onze studenten hoog op de agenda, zowel bij onze partners als bij ons. Hoe groot het arbeidsmarktprobleem is en hoe lastig het dan soms is om de begeleiding in de praktijk goed te organiseren, is in coronatijd nog veel duidelijker geworden. Ook vanuit het onderwijs zetten we er sindsdien nog meer onze schouders onder. Dat helpt, maar het gebrek aan tijd voor stagebegeleiding blijft echt een lastige opgave om met elkaar op te lossen.’
En wat was voor jou het hoogtepunt?
‘De kick-off van Albeda Zorgcollege in de Kuip. Ik was zo trots en blij om al die professionele en gedreven mensen bij elkaar te zien die samen het nieuwe Albeda Zorgcollege gingen vormen. Daarnaast vind ik Skills Heroes, onder de bezielende leiding van mijn collega Corné Grotenboer, een jaarlijks terugkerend hoogtepunt. Het is zo mooi om te zien wat onze studenten allemaal kunnen. Dit jaar is één van onze studenten uitgeroepen tot Nederlands Kampioen voor de opleiding Maatschappelijke zorg. Overigens ben ik trots op alle studenten en ik heb genoten van alle gesprekken die ik bijvoorbeeld in de lift met hen voerde.’
Waar leerde jij het meest van?
‘De eerste vier jaar waren één grote leercurve. Ik had die tijd nodig om de interne processen, het werkveld, en bijvoorbeeld de werkwijze rond examinering helemaal te snappen. Wat ik over mezelf leerde is hoe groot mijn passie is voor het mbo-onderwijs. Ik ben 26 jaar geleden opgeleid als docent, maar destijds niet het onderwijs ingegaan. Toen ik dan eindelijk in het onderwijs aan de slag ging, bij Albeda Zorgcollege, maakte dat echt een cirkel rond. Ik ben voorlopig ook nog niet klaar met het mbo-onderwijs.’
Waarom ga je weg?
‘Ik leer door stappen te zetten en mezelf uit te dagen. Opnieuw beginnen heb ik mijn hele leven gedaan. Voor ik bij Albeda begon was ik bestuurder van een kleine maatschappelijke organisatie in de gehandicaptensector. Nu ga ik de bestuurdersrol oppakken bij een grotere organisatie in het mbo-onderwijs. Het mbo is zo leuk, boeiend en relevant. Dat heeft alles te maken met de maatschappelijke opdracht om mensen op te leiden voor een beroep en als mens in de samenleving. En met het bevorderen van emancipatie en vergroten kansengelijkheid. Ik heb veel geleerd bij Albeda Zorgcollege en wil die ervaring op een goede manier en met hetzelfde plezier en dezelfde passie gaan inzetten bij het Da Vinci College. ’ Wat wil je jouw opvolger Jack de Jong meegeven?
‘Het wordt ook jouw opgave om de nieuwe instroom te verhogen en de uitval van studenten te verminderen, zodat we zoveel mogelijk studenten blijven opleiden voor de zorg. Ik ben heel blij dat jij dit vanuit jouw ervaring als directeur van Albeda Startcollege gaat doen. Er staat een prachtig team klaar om jou daarmee te helpen.’