De stagemakelaar

Een korte hulplijn tussen opleiding en praktijk

Studenten boeien en binden voor de zorg. Dat is dé grote uitdaging voor zowel opleidingen als zorgorganisaties. Wat helpt is een fijne praktijkervaring. Want een geslaagde stage smaakt naar meer. De stagemakelaar helpt daarbij door snel te reageren bij vragen en problemen van studenten en stagebedrijven.

Zestien uur

Normaal gesproken komen vragen vanuit het stagebedrijf of van de stagiair bij de studieloopbaanbegeleider (slb) of de bpv-coördinator terecht. ‘Dat zijn docenten met een vol takenpakket’, legt Stephanie uit. ‘Ze geven les en zijn niet altijd in staat direct te reageren op een vraag vanuit de leerpraktijk. Ja, ik ben ook docent, maar ik ben nu zestien uur vrijgespeeld voor de rol van stagemakelaar. Met mijn kennis vanuit het onderwijs en omdat ik voorheen zelf praktijkopleider ben geweest en veel stagebedrijven ken, kan ik snel reageren op vragen, of even langskomen als er problemen zijn. Dat is precies het doel van deze nieuwe rol: een laagdrempelige, korte en snelle hulplijn tussen opleiding en praktijk. Natuurlijk werk ik daarbij nauw samen met de slb en de bpv-coördinator.’

Snelle reactie

Stephanie krijgt met name vragen over stageopdrachten. ‘Wat moet een stagiair nu precies doen? Hoe moet die een bepaalde opdracht uitvoeren? Wat zijn de verwachtingen en criteria vanuit de opleiding?’ Als de student niet verder kan met een stageopdracht, en de werkbegeleider weet ook niet precies wat de bedoeling is, dan stagneert de stage, en daarmee de voortgang van de student. ‘Niet leuk voor de student en niet fijn voor het stagebedrijf. Een snelle en adequate reactie voorkomt onrust en irritatie. Het stagebedrijf merkt dat Albeda Zorgcollege nauw betrokken is en echt investeert in een goed verloop van de stage.’

'Met mijn kennis vanuit het onderwijs en omdat ik voorheen zelf praktijkopleider ben geweest en veel stagebedrijven ken, kan ik snel reageren op vragen, of even langskomen als er problemen zijn.'

Zin en vertrouwen

Ook voor stagiaires is de meerwaarde van een stagemakelaar duidelijk, vindt Stephanie. ‘De stagiaire heeft een toegankelijke contactpersoon voor al haar stagegerelateerde vragen. De meeste vragen kan ikzelf beantwoorden, en zo niet dan ga ik te rade bij mijn collega’s binnen het team. We zorgen ervoor dat de stagiaire snel antwoord krijgt, en hup weer door kan. Dat geeft ze een goed gevoel. En dat maakt dat ze zin krijgen en vertrouwen hebben in hun volgende stage.’

Duidelijke visie

De stagemakelaar is er bij Albeda Zorgcollege nu nog alleen voor de opleiding tot doktersassistent. In totaal gaat het om circa 70 bol-studenten. ‘Dat is best veel voor twee dagen’, erkent Stephanie.’

Deze pilot loopt een jaar en daarna gaan we evalueren of de huidige beschikbare tijd voldoende is en of we dit kunnen gaan uitbreiden naar de opleiding tot apothekersassistent. Ook willen we zicht krijgen op waar precies de behoefte zit bij zowel de student als de stagebedrijven. Op basis daarvan gaan we deze nieuwe rol nader invullen. Maar onze visie is duidelijk: we willen dat het stageproces soepel verloopt. Dat het voor studenten een leerzame ervaring is waar ze met plezier op terugkijken, en dat de zorgorganisatie ervaart dat het goed is geregeld bij Albeda Zorgcollege. Zodat ze graag stageplaatsen blijven aanbieden voor onze studenten.’