Kwaliteitsstandaard:
Houvast voor een geslaagde beroepspraktijkvorming
Een fijne en leerzame stage of leerwerkplek met goede begeleiding is cruciaal voor de aanwas van zorgmedewerkers. De nieuwe Kwaliteitsstandaard biedt daarbij een helpende hand. Truong Le en Kitty van Luijk geven een toelichting op deze nieuwe standaard. Door de bezuinigingen in de zorg is niet alleen de werkdruk toegenomen, maar staan ook de kwaliteit en begeleiding van de beroepspraktijkvorming (bpv) onder druk. Studenten worden regelmatig “in het diepe gegooid”. Daardoor haken steeds meer studenten af en neemt het tekort aan zorgpersoneel verder toe. Dat de bpv meer aandacht verdient, staat dus vast. Maar hoe bouw je nu in dat iedere student voldoende aandacht krijgt? Hoe krijg je voor elkaar dat de bpv voldoet aan een aantal minimumeisen, waardoor het voor alle betrokken partijen duidelijk is hoe je tot het gewenste resultaat komt? Koppen bij elkaar Om op die vragen antwoorden te vinden nam Albeda Zorgcollege het voortouw om samen met deRotterdamseZorg, SBB, Hogeschool Rotterdam, Zadkine en het Hoornbeeck College de koppen bij elkaar te steken. Want het is immers een onderwerp waar alle roc’s en alle leerbedrijven in de regio Rijnmond belang bij hebben. Het resultaat is de Kwaliteitsstandaard voor beroepspraktijkvorming. Met deze Kwaliteitsstandaard hopen de betrokken partijen de bpv te laten zijn wat hij moet zijn: een periode waarin studenten waardevolle en inspirerende praktijkervaring opdoen. Waarbij ze goed worden begeleid door een erkend leerbedrijf, nieuwe vaardigheden leren en een helder beeld krijgen van de inhoud van hun toekomstige vak. Leerproces voorop ‘Bij de bpv moet het leerproces van de student voorop staan en niet de behoefte van het leerbedrijf’, stelt Kitty van Luijk. ‘Dat wilden we duidelijker vastleggen én borgen met deze Kwaliteitsstandaard’. Kitty is, net als Truong Le, nauw betrokkenen bij de ontwikkeling van de standaard. Kitty werkt als adviseur praktijkleren bij SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, die ervoor zorgt dat onderwijs en praktijk zo goed mogelijk matchen. Truong Le is opleidingsfunctionaris van de Parnassia Groep Academie en contactpersoon voor deRotterdamseZorg, de organisatie die de personeelsbezetting van zorg- en welzijnsorganisaties in Rotterdam Rijnmond bevordert. Houvast ‘De Kwaliteitsstandaard is bedoeld om roc’s en leerbedrijven houvast te geven’, zegt Kitty. ‘En als naslagwerk om je scherp te houden’, vindt Truong. ‘Je kunt snel opzoeken waarop je moet letten en waaraan je moet voldoen voor een goede bpv.’ Beiden zien grote voordelen in het gebruik ervan. ‘De Kwaliteitsstandaard helpt je om te weten wat er van je wordt verwacht voor een geslaagde bpv’, vervolgt Truong. ‘Ik merk dat Parnassia als leerbedrijf nu al meer houvast heeft. Zeker ook doordat er op verschillende plekken in de Kwaliteitsstandaard links staan naar de Kennisbank van SBB. Zo kun je met een paar klikken steeds meer achtergrondinformatie en tips krijgen.’ Kitty: ‘Daarbij moet je niet vergeten dat er in de zorgsector flink wat kleinere organisaties als leerbedrijf functioneren, bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie met maar een paar medewerkers. Zeker voor die wat kleinere organisaties is een duidelijke Kwaliteitsstandaard een grote aanwinst. Zij hoeven nu veel minder zelf uit te zoeken.’ Meer “blijvende krachten” Door studenten een kwaliteits-bpv te bieden hopen Kitty en Truong op meer “blijvende krachten”: studenten die uiteindelijk zorgmedewerker worden. ‘Momenteel hebben we een hoge instroom, maar helaas ook een hoge uitstroom. De mensen die aan een zorgopleiding beginnen, moeten hun stage of leerwerkplek als prettig ervaren en zich gehoord en gewaardeerd voelen’, zegt Kitty. Truong beaamt: ‘Hiermee zorgen we voor een beter leerklimaat. Heel belangrijk, want we hebben het immers over onze toekomstige collega’s!’ Aan de slag De ontwikkeling van de Kwaliteitsstandaard ging niet supergemakkelijk. ‘Logisch’, vindt Kitty, ‘aangezien je met verschillende partijen te maken hebt die elk hun eigen invalshoek en mening hebben. Bovendien is kwaliteit een breed begrip, je moet dus heel precies definiëren wat je ermee bedoelt. Toch is het na anderhalf jaar gelukt om op alle punten tot overeenstemming te komen en ligt er nu een standaard waarmee iedereen vanaf 2021 aan de slag kan. Fijn, want we gunnen iedere student de beste bpv-plek met de beste begeleiding!’
Vier kwaliteitsgebieden De Kwaliteitsstandaard voor beroepspraktijkvorming is onderverdeeld in vier kwaliteitsgebieden. 1.Kwaliteit voorbereiding bpv 2.Kwaliteit van de begeleiding 3.Organisatie van de begeleiding in de bpv 4.Kwaliteitsbewaking leerplaatsen bpv Per kwaliteitsgebied staat in de Kwaliteitsstandaard beschreven wat de rol is van het onderwijs, wat de rol is van het leerbedrijf en wat de rol is van de SBB. Bovendien is er een checklist opgenomen waarmee elke partij kan nagaan of aan alle afspraken is voldaan.