Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs Binnenkort bij al onze opleidingen
Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs
Binnenkort op al onze opleidingen
Je studie volgen zoals past bij jou, jouw leerbehoeften en mogelijkheden. Vanaf studiejaar 2025-’26 kan dat bij de opleidingen van Albeda Zorgcollege. Samen met partners in het werkveld wordt hard gewerkt om deze overstap naar gepersonaliseerd en flexibel onderwijs voor te bereiden.
“Wanneer de student zijn eigen opleidingsroute kan samenstellen, leidt dat tot meer studiesucces”, vertelt Claasje van den Hoogen, die als programmamanager leiding geeft aan de overstap. Ze ziet veel voordelen van gepersonaliseerd en flexibel onderwijs: “Studenten zijn gemotiveerder als ze hun eigen tempo kunnen bepalen, samen met hun leercoach. De studie sluit beter aan bij de beroepspraktijkvorming want met 'just in time' onderwijs gaan we de theorie zo veel mogelijk aanbieden wanneer die in de praktijk nodig is, en de student kan zijn leerroute aanpassen aan wat er speelt in de praktijk.”
‘Het aantal instroommomenten neemt toe’
Bredere blik voor student Nieuw is ook dat drempels tussen opleidingen binnen het Zorgcollege worden weggenomen. “Doordat we Crebo-overstijgende modules aanbieden, kunnen studenten een bredere blik krijgen op het vak. De schaal waarop we dat opleiding overstijgende onderwijs aanpakken – met alle mogelijkheden om binnen het Zorgcollege in, uit of door te stromen – daarin lopen we voor op veel andere mbo’s.”
‘Studenten zijn gemotiveerder als ze kunnen vertragen of versnellen’
Instroommomenten In het studiejaar 2025-’26 wil Albeda Zorgcollege de overstap maken. De voorbereidingen zijn al jaren in gang. En sinds 2023 wordt er ervaring opgedaan in een aantal pilots, zoals bij Verzorgende-IG, Maatschappelijke zorg en Albeda zorgcontract. Daar wordt onder andere gekeken naar het aantal instroommomenten. “Dat neemt toe, daar hecht de praktijk aan, want dan kunnen medewerkers vaker per jaar starten met een opleiding.”
Samen met het werkveld De vormgeving van het nieuwe onderwijs gaat in nauw overleg met het werkveld. Tijdens klankbordgroepen en mini-conferenties worden partners uit de praktijk bijgepraat en kunnen zij input geven voor het vervolg. “Het is fijn dat zij zo geïnteresseerd en betrokken zijn”, vindt Claasje. “Ze zien wel uitdagingen voor het praktijkdeel van de opleiding; het personaliseren vraagt een ander soort begeleiding. Samen kijken we hoe ze daarmee om kunnen gaan, en hoe wij hen daarin kunnen ondersteunen.”
‘Dit is de nieuwe manier van onderwijs’
Middin is dit studiejaar gestart met gepersonaliseerd opleiden, samen met de opleiding Maatschappelijke zorg. “De student komt zo meer in de actiestand.” De zorgorganisatie wil graag aansluiten bij de nieuwe generatie studenten, vertelt coördinator praktijkleren Linda Keehnen van Middin. “Het uitgestippelde pad spreekt hen minder aan. Zij vragen zich meer af: what’s in it for me? Door onderwijs en praktijk gepersonaliseerd aan te bieden, kunnen ze het geleerde direct toepassen in de praktijk.” Middin deed daarom graag mee met de pilot van Albeda Zorgcollege. Die pilot werd gestart omdat meer praktijkorganisaties de wens hadden om af te wijken van het standaard programma, vertelt Irene Kok van Maatschappelijke zorg: “De beginsituatie van studenten is vaak heel verschillend, vooral bij de bbl. Er zijn studenten die al jaren in de zorg werken maar nog geen diploma hebben, andere zijn nieuw in de zorg, of willen vanuit een niveau-3-opleiding doorstromen naar niveau 4. In deze pilot willen we hen binnen de huidige modules van Maatschappelijke zorg een gepersonaliseerde leerroute aanbieden.” Dat geeft de student een actievere rol in de studie, ziet Irene: “Het reguliere onderwijs is consumeren: ‘vertel me maar wat we gaan doen’. Nu moeten studenten zich oriënteren op ons onderwijsaanbod. Ze zien welke onderdelen nodig zijn om hun diploma te halen, en kunnen bekijken welke voor hen het meest actueel zijn. In het reguliere traject beginnen we bijvoorbeeld bij Zelfzorg, omdat de meeste studenten daar in de praktijk mee beginnen. Maar als je met moeilijk verstaanbaar gedrag werkt, dan wil je misschien starten met een module Onvoorziene en crisissituaties; dan heb je die kennis harder nodig. De student komt zo meer in de actiestand.”
Irene Kok
Dat ziet Linda ook op de werkvloer: “In de praktijk ervaren ze wat ze willen leren, wat ze nodig hebben om te kunnen werken. Met die gerichte vraag gaan ze naar school. En het geleerde kunnen ze direct gebruiken in de praktijk.” Al doende valt nog wel veel te ontdekken voor Middin. “Hoe gaat het eruit zien voor de instroom, bijvoorbeeld. We hadden altijd vaste startmomenten met de school, in september en februari. Nu is iedereen op zijn eigen moment klaar.”
“In de praktijk ervaren ze wat ze willen leren”
Linda Keehnen
Om de overgang te begeleiden, heeft het Zorgcollege een bijeenkomst voor werkbegeleiders georganiseerd, vertelt Irene: “Om hen mee te nemen: wat betekent een gepersonaliseerde leerroute? Wat is het onderwijsaanbod? Zodat zij de studenten daarin kunnen begeleiden. En wij zijn benieuwd naar hun vragen en ideeën. Alle input die we dit jaar ophalen, komt van pas bij de overgang van het hele Zorgcollege.”
Linda: “Wij zijn blij met de pilot. We zijn nu de veranderslag aan het maken. Sommige collega’s zijn heel enthousiast, anderen hebben er meer moeite mee. Maar de algemene reactie is wel: ‘wat fijn dat het nu meer gaat aansluiten.’ Dit is de nieuwe manier van onderwijs.”
Ook meedenken?
Wilt u meer weten of meedenken over de invoering van gepersonaliseerd en flexibel onderwijs? U bent welkom bij de klankbordgroep en de mini-conferenties. De volgende klankbordsessie is op 17 december van 14.00 tot 16.00 uur; u kunt zich hier aanmelden. De volgende mini-conferentie, in 2025, zal gaan over begeleidingsstructuur en lerend kwalificeren (de datum wordt bekend gemaakt). Vragen? Kijk op onze informatiesite of mail ons via gepersonaliseerdonderwijs-zoc@albeda.nl.
Lees ook…
Verderop in dit ZOZINE leest u over onze opleiding Praktijkopleider, die aansluit bij gepersonaliseerd en flexibel onderwijs (daarnaast bieden we een training voor werkbegeleiders via Albeda zorgcontract). Ook leest u in dit ZOZINE over de pilot met gepersonaliseerd en flexibel onderwijs bij Verzorgende-IG, zowel bij de bbl-opleiding als de bol-opleiding. In Zozine 14 schreven we al over de pilot van Middin en Albeda zorgcontract.