Gepersonaliseerd leren ‘We hebben nu alle ogen op de student’
Gepersonaliseerd leren ‘We hebben nu alle ogen op de student’
Studenten van de bol-opleiding Verzorgende-IG zijn blij met het gepersonaliseerde onderwijs. De stagebedrijven moeten soms nog wennen, ziet onderwijsleider Cristina Soares.
“Iedere student heeft zijn eigen reis”, vertelt Cristina. “Ze zitten samen in een klas en hebben hetzelfde doel: het diploma halen. Maar ze willen en kunnen niet allemaal hetzelfde. De een heeft meer begeleiding nodig, de ander wil lekker zijn ding doen. De een wil een extra les anatomie, de ander zijn vaardigheden oefenen. Dat maatwerk bieden we nu aan. Dat motiveert ze: ‘Het is mijn reis en wat fijn dat ik daarin ondersteund word.’”
Dat ervaart student Railon Losiabaar ook. “We krijgen keuze welke lessen je wilt volgen. Je kunt vakken en opdrachten in je eigen tempo doen, als het maar voor volgend studiejaar klaar is. Ik vind dat prettig. Het geeft me minder stress. De docent spreekt elke week met je hoe het gaat, en hoe je het het beste kunt aanpakken. En als je extra begeleiding nodig hebt, kun je dat vragen.” Overigens vindt niet elke student die vrijheid prettig, vult Cristina aan. “Sommige willen juist graag sturing. Maar dat is ook prima. Ook dat is gepersonaliseerd onderwijs.”
‘Je kunt vakken en opdrachten in je eigen tempo doen’
Veel stagebedrijven moeten nog wel wennen, merkt Cristina. Personeelskrapte maakt het voor hen lastig om de omslag te maken. “Ze staan er zeker voor open maar de gewone werkzaamheden moeten ook gebeuren. Dat is begrijpelijk, maar het levert ook wat op als wij samen - stage, school en student - bekijken wat de student wil en kan. Misschien kunnen ze wel assisteren met vaardigheden zoals zwachtelen of een katheter aanbrengen.”
Aansluiting school en praktijk
Het gepersonaliseerde onderwijs heeft bovendien als voordeel dat school en praktijk nog beter op elkaar aansluiten: “Als studenten lastige situaties meemaken op stage, kunnen ze die inbrengen in de les en kunnen we daar op aanhaken. Bijvoorbeeld door scenario’s na te spelen en elkaar te observeren. Zo leren ze van elkaar.”
Cristina verwacht ook dat meer studenten hun diploma zullen halen: “Een studie verloopt niet altijd vlekkeloos. Soms heeft iemand een time-out nodig om daarna weer door te kunnen pakken. Of kan iemand met certificaten al aan de slag, om later de studie af te maken. Dat wordt met gepersonaliseerd onderwijs gemakkelijker. We hebben nu alle ogen op de student: wat heeft deze student nodig.”
‘De een wil een extra les anatomie, de ander wil zijn vaardigheden oefenen’
De verbinding tussen school en praktijk is daarvoor cruciaal. “We hebben elkaar nodig om dit tot een succes te brengen. Als we het samen doen dan gaat het leven, dan kunnen we studenten laten ervaren wat een prachtig beroep de zorg is.” Dat laatste kan Railon bevestigen: “Je hebt de regie in handen en leert veel. Ik leer met oudere mensen te werken, op mijn stage bij Sonneburgh. Als je met ze kan praten en lachen, ze een warm hart kan geven als ze niemand hebben, dat is mooi.”