Dienstverlening helpende zorg & welzijn Stap voor stap naar gepersonaliseerd & flexibel onderwijs

Dienstverlening helpende zorg & welzijn Stap voor stap naar gepersonaliseerd en flexibel onderwijs

In februari start Dienstverlening helpende zorg & welzijn als eerste opleiding met gepersonaliseerd & flexibel onderwijs. Een grote verandering, maar die gaat niet in één keer, vertellen programmamanagers Leonie Oosting en Arash Shakibaie. “We doen het stap voor stap.”

“Studenten gaan keuzevrijheid krijgen om hun eigen leerroute te bepalen”, zegt Arash, “en dat heeft grote gevolgen voor de uitvoering van het onderwijs. Daarom voeren we het gefaseerd in. We beginnen met de studenten die in februari starten met Dienstverlening helpende zorg & welzijn; daarna volgen meer opleidingen vanaf september 2026. Maar ook binnen de opleiding gaat het in stappen. De eerste veranderingen bij Dienstverlening zijn vooral op school.”

‘Studenten krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past’

Toegesneden op de praktijk

Het onderwijs gaat over naar een modulair systeem. De student kan straks zelf, binnen kaders, de volgorde kiezen. “Studenten krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past, met een mix van school, werken en zelfstandig leren”, legt Leonie uit. “Dat onderwijs zal minder gericht zijn op vakken: we gaan meer met casussen werken, vanuit beroepssituaties en beroepstaken. Het wordt meer toegesneden op de praktijk.” Arash: “Zo kunnen we het studiesucces vergroten en meer studenten met een diploma het werkveld laten betreden. Dat vraagt een grote verandering in de organisatie: we moeten het huis opnieuw opbouwen, met duidelijke afspraken tussen de opleidingen om eenheid te creëren. Om te kunnen flexibiliseren, moeten we eerst standaardiseren. Dit draagt ook bij aan een drempelloze doorstoom tussen opleidingen.”

‘We gaan dit samen met het werkveld onderzoeken’

Samen met het werkveld

Om het werkveld te betrekken bij de onderwijsvernieuwing, zijn afgelopen jaren meerdere bijeenkomsten gehouden. En die betrokkenheid blijft ook in de komende fases cruciaal, vertelt Arash: “We versturen een nieuwsbrief om partners op de hoogte te houden, en binnenkort richten we een denktank op waarin vertegenwoordigers van het werkveld kunnen meedenken over de wensen, ambities, haalbaarheid en risico’s.” Eén van de veranderingen waar het werkveld vanaf februari bij betrokken wordt, is de geleidelijke overstap naar lerend kwalificeren. Leonie: “We gaan over van een eindmeting met examens naar meerdere momenten gedurende de opleiding waarin studenten hun kennis en kunde aantonen. Dat past goed bij gepersonaliseerd onderwijs: het geeft ruimte aan de student om te laten zien dat hij beroepsbekwaam is op een manier die bij hem past. Van de verschillende typen bewijsstukken is een aantal namelijk vrije keuze voor de student. Voor het werkveld zullen de bpv-opdrachten en feedbackformulieren veranderen. We nemen hen hierin mee voor de start in februari. Op termijn komen examens te vervallen, maar nu nog niet. We gaan eerst samen met het werkveld onderzoeken hoe we dat met behoud van kwaliteit kunnen doen.“

Meepraten of meer weten? We nodigen het werkveld uit om kritisch mee te denken over de ontwikkeling van gepersonaliseerd & flexibel onderwijs, met speciale aandacht voor de bpv. Heeft u interesse om deel te nemen aan de denktank? Laat het ons weten via relatiebeheer_zoc@albeda.nl. Wilt u de nieuwsbrief ontvangen, mail dan naar relatiebeheer_zoc@albeda.nl. Heeft u een vraag over gepersonaliseerd onderwijs, laat het ons weten via gepersonaliseerdonderwijs-zoc@albeda.nl.

Een studentreis in gepersonaliseerd & flexibel onderwijs

Is dit artikel interessant voor iemand in uw netwerk? Deel gerust!