Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs in de praktijk Goed voor de motivatie én de arbeidsmarkt
Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs in de praktijk
Goed voor de motivatie én de arbeidsmarkt
Bij GGZ-organisatie Parnassia Groep zijn honderden studenten in opleiding. Opleidingsfunctionaris Joyce Baris zorgt ervoor dat hun leerproces op de werkvloer goed verloopt. Dat gebeurt zo veel mogelijk gepersonaliseerd en flexibel. Hoe verloopt dat? Hoe bevalt het? En wat zijn de hindernissen?
Wat doen jullie met gepersonaliseerd onderwijs?
“We maken ons onderwijs zo gepersonaliseerd mogelijk. Dat doen we door samen met de student en de onderwijsinstelling te bekijken wat de student nodig heeft voor studiesucces: hoe leer je, wat kun je al, wat speelt er in je privésituatie? En daar sluiten we bij aan. Dat gebeurt vanaf het eerste gesprek, waarin we vragen wat hun vooropleiding en werkervaring is. Sommigen hebben bijvoorbeeld al ervaring in de zorg maar nog niet de juiste diploma’s. Dan krijgen ze mogelijkheid om vooruit te werken. We hebben studenten bij de Maatschappelijke zorg-opleiding die binnen een jaar hun diploma halen terwijl het een driejarige opleiding is."
“Hoe leer je, wat kun je al, wat speelt er in je privésituatie?”
En flexibel onderwijs?
“Flexibel leren is sinds covid al gestart en voldoet aan een behoefte. Technologie zoals Teams maakt dat mogelijk. Studenten uit verschillende regio’s kunnen nu samenwerken om tot resultaten te komen. De zorgpraktijk zelf verandert daarin niet zo veel, je werkt van mens tot mens, hoewel cliënten ook thuis behandeling kunnen krijgen met e-health programma’s. Maar het leren verandert wel, met webinars in plaats van scholingsdagen, e-learning modules en digitalisering van bibliotheek en onderzoeksbanken.”
Waarom vind je dat belangrijk?
“We vinden het belangrijk dat de opleiding aansluit bij de student. Daardoor kunnen ze soms sneller door hun opleiding heen en dat is prettig voor ons als organisatie, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. En het zorgt vaak voor meer motivatie bij de student; die wordt minder een ‘ontvanger’ van onderwijs en krijgt een actievere bijdrage aan zijn eigen leerproces. Die autonomie is belangrijk om te leren, ook voor de praktijk.”
Zijn er ook hindernissen of risico’s?
“We zijn afhankelijk van hoe de onderwijsinstellingen hun onderwijs vormgeven. Die zijn nog niet allemaal even ver met gepersonaliseerd en flexibel onderwijs. En de mogelijkheden verschillen per opleiding: bij Maatschappelijke zorg zijn meer mogelijkheden om te versnellen dan bij Verpleegkunde, waar een verplicht aantal uren wettelijk is voorgeschreven.
Wij zien ook wel risico’s. Wat ons opvalt is dat er niet altijd voldoende aandacht is voor de metacognitieve vaardigheden die nodig zijn voor gepersonaliseerd onderwijs: leren hoe je moet leren, plannen en overzicht houden over de opleiding.
Studenten zijn daar soms nog zoekende in en kunnen daarin vast lopen. Dat kan tot vertraging leiden. En ook van onze werkbegeleiders vraagt het dat ze voldoende toegerust zijn voor deze vorm van opleiding, met kennis over leren, begeleiden en het curriculum van de opleiding: waar staat de student nu en waar gaat hij naartoe?”
“De vraag om persoonsgericht op te leiden is groot”
Hoe werken jullie daarin samen met Albeda Zorgcollege?
“We hebben nauw overleg met school over de persoonlijke leerdoelen en vorderingen van de studenten, want ze moeten het op school én in de praktijk goed doen. Voor de overstap naar gepersonaliseerd en flexibel onderwijs organiseert Albeda Zorgcollege netwerkbijeenkomsten om de praktijk erbij te betrekken. We worden uitgenodigd om daarover mee te denken. De eerste verhalen zijn helder. Ik denk dat het goed kan aansluiten bij onze praktijk maar ook bij de maatschappij: de vraag om persoonsgericht op te leiden is groot.”
“De student krijgt een actievere bijdrage aan zijn eigen leerproces”
Meepraten over gepersonaliseerd onderwijs? Albeda Zorgcollege wil het onderwijs aanpassen aan de behoeften en de capaciteiten van de student. Je eigen leerroute volgen. Meerdere kansen per jaar om in te stromen. Een module overslaan als je die stof al beheerst. Een stage vinden die bij je past. Online leren vanuit huis als dat handig is. Kortom: gepersonaliseerd en flexibel leren. Dat kunnen we alleen doen in samenwerking met u, de zorg- en welzijnsorganisaties. We hebben al twee mooie bijeenkomsten met het werkveld gehad waarin we de doelen en verwachtingen hebben afgestemd. En daar gaan we mee door: op 3 juni 2024 organiseren we een miniconferentie over gepersonaliseerd en flexibel onderwijs. Aanmelden kan nu al via deze link. Wilt u actief meedenken over het herontwerpen van het onderwijs? Meld u dan aan voor onze klankbordgroep. Samen gaan we gepersonaliseerd en flexibel onderwijs vorm geven, om zo veel mogelijk studenten met een diploma of certificaat uit te laten stromen voor de zorg.