Leerprocesbegeleider ‘Omdat ik van school ben, voelt de student zich vrijer’
Leerprocesbegeleider ‘Omdat ik van school ben, voelt de student zich vrijer’
Soeraya Behari begeleidt studenten en stagiairs bij het Ikazia Ziekenhuis. Als vertrouwenspersoon vanuit de school vervult ze een belangrijke rol naast de werkbegeleider en de praktijkopleider. “Samen kunnen we sneller problemen tackelen en uitval voorkomen.”
Wat doe je als leerprocesbegeleider? “Ik begeleid studenten en stagiairs op de werkvloer bij het Ikazia Ziekenhuis. Dat doe ik vanuit Albeda Zorgcollege, als extra naast de werkbegeleider en de praktijkopleider. Ik sta dus niet met de student aan het bed maar ben een soort vertrouwenspersoon voor ze vanuit school. Ik bespreek hun planningen met ze voor de opdrachten en examens. Maar ook als ze wrijving ervaren op de werkvloer of een rugzakje hebben vanuit thuis, kunnen ze dat met mij bespreken. Zo volg ik ze het hele studiejaar.” Waarom is dat belangrijk? “Studenten ervaren veel druk: door alles wat ze vanuit school krijgen aangedragen, de nieuwe afdeling, de ziektebeelden die ze tegenkomen, de medicatietoets die ze moeten doen. Vaak zijn ze jong en is dit hun eerste kennismaking met de grote wereld. Dat kan te veel worden. Ik herken dat, ik ben ook leerling-verpleegkundige geweest in een ziekenhuis. Bij mij kunnen ze hun hart luchten. Op de werkvloer durven ze dat niet altijd omdat ze bang zijn dat ze erop afgerekend worden. Maar omdat ik van school ben, voelen ze zich bij mij vrijer. Als een student veelvuldig uitvalt door ziekte bijvoorbeeld, zit daar vaak een verhaal achter. Ik ga dan met ze in gesprek: wat speelt er? Zo probeer ik ze te helpen om gemotiveerd te blijven en hun opleiding succesvol te doorlopen.”
“Ik pas me aan aan de leerbehoefte van de student”
Hoe is dat voor Ikazia, iemand van Albeda in huis? “Ik voel me hier heel welkom. Ik ben in juni gestart en heb eerst vier weken meegelopen op alle verpleegafdelingen, dus ik ken de collega’s, de werksfeer, de patiënten waar de studenten mee te maken krijgen. De gesprekken die ik heb met werkbegeleiders zijn altijd prettig. Ze vinden het fijn dat we samen sneller problemen kunnen tackelen en uitval voorkomen. En doordat ik de begeleiding van de student doe, hebben de praktijkopleiders meer tijd voor de samenwerking met de werkbegeleiders. Vele handen maken licht werk.” Hoe ga jij om met gepersonaliseerd onderwijs? “Ik pas mijn begeleiding aan aan de leerbehoefte van de student. Ik had bijvoorbeeld een afspraak met een student om samen naar haar planning te kijken. Toen ze naar me toe kwam was ze heel druk in haar hoofd en had ze vooral behoefte om examens door te nemen. Dan doen we de planning later; examens doornemen heeft dan meer effect op haar studiesucces.”
“Als de student zijn doel bereikt, hebben wij dat ook”
Zijn er meer leerprocesbegeleiders? Naast mij heeft Albeda Zorgcollege er nog drie. Ook zij krijgen veel waardering voor de brugfunctie die ze hebben. De zorgorganisatie stelt als werkgever hoge eisen aan de student. Als dat niet helemaal lekker gaat, zijn wij er om de student onafhankelijk te begeleiden. Vanuit onze vertrouwensband met de student kijken we wat er goed gaat en bouwen vanaf daar verder. We kijken dus anders dan een werkgever, maar we hebben allemaal hetzelfde einddoel: studiesucces. Als de student zijn doel bereikt, hebben wij dat ook.”
Vier leerprocesbegeleiders
Patricia Vielvoije-Lockhorst heeft voor de opleidingen Verpleegkunde en Verzorgende-IG bij de Zellingen als leerprocesbegeleider gewerkt en werkt momenteel vanuit de opleiding Dienstverlening zorg & welzijn bij Laurens.
Evert Wijnstra werkt namens de opleidingen Maatschappelijke zorg en Verpleegkunde bij Lelie Zorggroep en Antes.
Marieke Bol-Danko werkt vanuit de opleiding Dienstverlening zorg & welzijn bij Laurens
Soeraya Behari werkt namens de opleiding Verpleegkunde bij het Ikazia Ziekenhuis.
Ook in uw organisatie?
Is een leerprocesbegeleider ook iets voor uw organisatie? Of wilt u meer weten? Neem contact op met relatiebeheerder Michel Robijn.