Opleiden op maat

Foto v.l.n.r. Angela Uittenbogaard-da Veiga en Elke Huberts

Meer aandacht voor welzijn bij Careyn

Nu ouderen langer thuis wonen moet (thuis)zorgpersoneel veel meer kunnen dan het uitvoeren van verzorgende taken. Zelfregie versterken en tijdig problemen signaleren, bijvoorbeeld. Albeda Zorgcollege en zorgorganisatie Careyn startten in september 2020 daarom met een nieuwe opleiding op maat waarin veel aandacht uitgaat naar het welzijn van cliënten. Op 15 juni ontving de eerste groep studenten hun certificaat. Aan het begin van dit schooljaar trapten Albeda Zorgcollege en Careyn af met een eerste training van een groep van 15 eigen welzijnsmedewerkers van Careyn. De zorgorganisatie wilde graag een training die aansloot aan bij de laatste ontwikkelingen in de zorg en bij haar nieuwe visie. Elke Hubers, opleidingsadviseur Zuid-Hollandse Eilanden bij Careyn. ‘Wij laten ons daarbij leiden door de vraag: wat doet er voor de cliënt écht toe? En hoe komen we zo goed mogelijk tegemoet aan zijn of haar behoeften in samenwerking met familie en andere naasten. Dat vraagt om net even een andere benadering en werkwijze dan we gewend waren.’ Drie leereenheden ‘Het bijscholingsprogramma voor deze groep hebben we samengesteld uit drie losse, leereenheden uit het curriculum van onze opleiding Maatschappelijke Zorg niveau 3, voor begeleider specifieke doelgroepen’, vertelt Angela Uittenbogaard-da Veiga. Angela is onderwijsleider van de opleiding Maatschappelijke zorg bij Albeda Zorgcollege. ‘De leereenheden gaan bijvoorbeeld in op het ondersteunen van cliënten bij hun herstel en welzijn, en bij het behoud of de ontwikkeling van hun zelfredzaamheid’, vertelt ze. ‘De leereenheden zitten nu nog in de pilotfase, maar omvatten de kerntaken en de werkprocessen van het huidige kwalificatiedossier.’ De drie genoemde leereenheden waren verplicht. Daarnaast hadden de deelnemers nog de vrije keuze voor het volgen van een vierde leereenheid. Het zijn allemaal gecertificeerde leereenheden die aansluiten aan de huidige landelijke standaard voor mbo-onderwijs. Studenten die een leereenheid succesvol afronden, ontvangen hiervoor een Albeda certificaat.

‘Wij laten ons leiden door de vraag: wat doet er voor de cliënt écht toe?’

Studiesucces Elke: ‘Deze eerste groep van eigen medewerkers zou aanvankelijk les krijgen op een van onze werklocaties, maar wegens corona en het kabinetsbesluit moesten we de lessen online geven. Gelukkig werkten we met een vaste docent, twee vaste praktijkopleiders en een groep enthousiaste studenten, en waren de lijnen kort. Dat zorgde ervoor dat we het opleidingstraject toch goed konden neerzetten.’ Angela: ‘Iedereen kan elkaar dagelijks over en weer en rechtstreeks vragen stellen en feedback geven. Zo leerden studenten, docenten en zorgprofessionals heel veel van elkaar.’ Elke: ‘Met resultaat. Bijna alle deelnemers hebben het traject met succes afgerond, en konden op 15 juni hun certificaat fysiek in ontvangst nemen.’ Angela: ‘Studenten zijn zo tevreden en gemotiveerd dat ze ook het laatste stukje van de opleiding willen doen om hierna hun diploma in ontvangst te kunnen nemen. Het gaat dan onder andere nog om de keuzedelen en de verplichte onderdelen Nederlands en rekenen.’ ‘De samenleving verandert continu, ook de zorg- en welzijnpraktijk’, zegt Angela. ‘In die praktijk werken steeds meer zij-instromers. Hierdoor ontstaat de behoefte naar versneld en flexibel opleiden. De overheid stimuleert deze ontwikkeling door het verstrekken van subsidies en het certificeren van steeds meer beroepsgerichte opleidingenonderdelen (leereenheden) en keuzedelen. Binnen het Zorgcollege werken het reguliere- en contractonderwijs steeds meer samen om in te kunnen spelen op de vraag naar maatwerktrajecten vanuit de praktijk. Dit traject is daar een mooi voorbeeld hiervan. Blijf jezelf een leven lang ontwikkelen. Dat is onze boodschap.’

Nieuwe groepen Vanaf september zetten Albeda Zorgcollege en Careyn de samenwerking voort met het opleiden van een groep bbl-studenten voor een dubbele kwalificering (Verzorgende-IG (VIG) & maatschappelijke zorg). Deze groep wordt opgeleid volgens het werkplekleren (leren in de praktijk). Elke: ‘We richten onze pijlen op een gemêleerde groep, waaronder jongeren en zij-instromers. Zij kunnen straks bij ons terecht in de verpleging, verzorging en thuiszorg, maar als ze willen ook op een afdeling voor revalidatie, dagbesteding, zorg voor mensen met dementie of geriatrische zorg. Met deze maatwerktrajecten willen we ook een oplossing vinden voor de personeelsschaarste, en bestaande en nieuwe medewerkers aan ons binden.’

Een leven lang ontwikkelen Bij de huidige ontwikkelingen in de zorg en op de arbeidsmarkt is het van groot belang om als professional mee te bewegen. Voor een duurzame inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling is passende scholing een voorwaarde. Iedere (zorg)professional en werkgever in deze sector heeft een eigen ontwikkelbehoefte en dat vraagt om maatwerk. Het team van Albeda Zorgcollege biedt naast een uitstekende dienstverlening, ook een eigentijds scholingsaanbod met diverse trainingen, erkende (vervolg)opleidingen, gecertificeerde keuzedelen en opleidingsonderdelen. Ook bieden we tal van ontwikkeltrajecten zoals supervisie, coaching, team- en organisatieontwikkelingen. Meer informatie vind je op: albeda.nl/zorgcontract.

Bol combinatie-opleiding VIG/MZ stopt:

Dubbelkwalificering vraagt te veel van werkveld en bol-student

Albeda Zorgcollege stopt vanaf het komend schooljaar met het aanbieden van de bol combinatie-opleiding Verzorgende-IG (VIG) & maatschappelijke zorg. Christa Boet, onderwijsleider bij Albeda Zorgcollege, legt uit waarom. Enige jaren geleden is Albeda Zorgcollege gestart met het aanbieden van de combinatie-opleiding Verzorgende-IG (VIG) & maatschappelijke zorg (VIG/MZ) om tegemoet te komen aan de behoefte van het werkveld. Veranderingen in de gezondheidszorg vroegen om medewerkers die, naast ervaring met verzorgende werkzaamheden, ook ervaring met welzijnstaken en agogiek op zak hadden. Met deze dubbelkwalificering konden studenten aan deze vraag voldoen. Heroverweging aanbod ‘De behoefte aan studenten met een opleiding VIG/MZ is zeker niet afgenomen, zo blijkt uit een aantal gesprekken die we in het afgelopen jaar met het werkveld voerden’, zegt Christa. ‘Echter, de ervaringen met de dubbelkwalificering én de ontwikkelingen in de kwalificatiedossiers hebben ons het aanbod doen heroverwegen. Na een aantal jaren waarin we de dubbelkwalificering hebben aangeboden zien we onder andere het volgende:

  • Het werkveld heeft de dubbelkwalificering (nog) niet echt geïntegreerd in haar functiebouwwerk: dat maakt het soms ook lastig voor studenten om, in de beroepspraktijkvorming, in de volle breedte van de dubbelkwalificering de benodigde ervaring op te doen.
  • Er is een tekort aan passende bpv-plekken voor de bol-student.
  • De dubbelkwalificering blijkt, zeker voor de bol-studenten, een zware opgave: de uitval is hoog. Een aantal studenten stroomt terug naar of VIG, of MZ. We raken helaas ook studenten (die we juist zo nodig hebben in de zorg) kwijt.’

Overlap kwalificatiedossiers Christa: ‘Daarnaast is in 2020 het nieuwe kwalificatiedossier (KD) Verzorgende-IG in werking getreden. In dit KD is er meer aandacht voor welzijn en agogische vaardigheden dan in de eerdere dossiers. Er is veel overlap tussen de werkprocessen van het KD van de VIG-opleiding en het KD van de MZ-opleiding. Een combinatie-opleiding wordt hierdoor minder noodzakelijk. Al deze punten bij elkaar opgeteld hebben ons doen besluiten om met de bol-opleiding te stoppen. We verwijzen studenten door naar de VIG bol-opleiding of naar de MZ bol-opleiding. Of we adviseren hen om te solliciteren bij een zorginstelling voor een bbl-leerroute. In een deel van ons werkveld is er namelijk nog steeds vraag naar de combinatie-opleiding. Met het aanbieden van de bbl-leerroute gaan we dan ook zeker door.’